Er du nybegynner og ønsker å bli en bedre golfer, eller er du erfaren og ønsker bare å ha en kjapp runde, da kan dere spille 9 hulls- eller 18 hulls treningsrunder med forenklede regler. Treningsreglene gjør at runden ikke er handicaptellende, men dere kommer dere rundt på kortere tid (når det er lite folk på banen) og slipper å spille fra vanskelige ballposisjoner. Treningsrunder er bare moro og  kan spilles med lave skuldre uten press for å opnnå høy poengscore.

Følgende forenklede regler gjelder for treningsrunder på Stjørdal Golfklubb:

  1. Du kan, men trenger ikke å notere score.
  2. Du kan pegge opp overalt på banen. Gjør det enklere for deg selv.
  3. Du kan flytte ballen en køllelengde overalt, men ikke nærmere hullet.
  4. Du kan ta en mulligan pr hull.
  5. Det er okei å ikke telle luftslag. Luftslag regnes som prøvesvinger.
  6. Det er okei å telle maks 3 putter.
  7. Du kan droppe ballen fra der den gikk ut ved ”Out of bounds” med ett straffeslag. Du trenger ikke spille en ny ball fra der du slo sist.
  8. Du kan droppe en ny ball der du tror eller ”ønsker” å tro en mistet ball kan være uten straffeslag. Bruk maks 3 minutter på leting.
  9. Du kan flytte en ball vekk fra trær, steiner og bratte skråninger uten straffeslag.
  10. Du kan droppe ballen ut av bunkeren med ett straffeslag.
  11. Du kan putte med flagget i uten straffeslag.
  12. Maks score på et hull er dobbelte av hullets par +1, dvs 7 på par 3, 9 på par 4 og 11 på par 5. Plukk opp ballen hvis du får maksscore.
  13. Spill når du er klar, ikke nødvendigvis etter honnør, eller etter hvem som ligger lengst fra hullet.
  14. Du kan alltid plukke opp ballen, nyte banen og fortsette til neste hull.
  15. Det er okei å ta en pause på teebenken og slippe frem spillere som kommer bak.
  16. Det er okei å spille ut fra 150 eller 200 meters merket i stedet for gul eller rød tee.
  17. Det er okei å spille med bare to eller noen få køller.
  18. Det er okei å spille i komfortable joggesko.
  19. Det er okei å spille bare for KOS og MORO.